Gemeente Meierijstad komt met eigen variant N279
De brug bij Keldonk over het kanaal wordt vervangen door een fietsbrug. Tenminste, als het aan de gemeente Meierijstad ligt.
Voor wie het allemaal niet zo goed heeft gevolgd, heel kort:
De N279 tussen Veghel en Asten moet worden opgewaardeerd. Dat is een provinciale weg. De provincie besluit dus. Wel zijn alle gemeentes die aan dit stuk weg liggen er bij betrokken. Zij zitten samen met de provincie in de Stuurgroep N279.
Deze Stuurgroep kwam onlangs met haar voorstel voor het opwaarderen van die N279.
Een van de ideeën in dat voorstel was om een op- en afrit bij Keldonk te maken.
Eigen voorstel Meierijstad
De gemeente Meierijstad, die dus ook in de Stuurgroep zit, heeft zich afzijdig gehouden. ‘Want’, zo is de redenatie van de gemeente, ‘wij bestaan als gemeente nog geen half jaar. Wij willen eerst dat alle ambtenaren die er over gaan volledig in de materie zijn ingewerkt.’
Deze week kwam dus ook de gemeente Meierijstad met haar voorstel.
Dat voorstel wijkt af van dat van de Stuurgroep. De plannen van de Stuurgroep zouden te weinig oplossend vermogen voor Veghel hebben, vindt Meierijstad. Bovendien ziet de gemeente geen waarde in de op- en afrit bij Keldonk.
Nee, zegt de gemeente Meierijstad. Leg die op- en afrit dan een stuk noordelijker. Dan heeft Keldonk daar geen hinder van.
Plus: dan kunnen we dat combineren met het ontsluiten van industrieterrein Doornhoek. Want voor dat terrein is het juist belangrijk dat verkeer snel op de N279 kan komen. Dat zou dan geregeld kunnen worden via een extra viaduct over het kanaal, halverwege Veghel en Keldonk.
De brug bij Keldonk wordt in de plannen van de gemeente Meierijstad vervangen door een fietsbrug. Veiliger voor de fietsen en het zou het sluipverkeer rondom Zijtaart terug moeten dringen.
Vervolg
Op 22 juni beslist de gemeenteraad van Meierijstad of ook zij zich in dit voorstel van de gemeente Meierijstad kan vinden. Op 26 juni neemt de Stuurgroep N279 een definitief standpunt in.